Jeroným Klimeš, vystudovaný hydrogeolog a proslulý úspěšný psycholog
mluvil ve své večerní přednášce především o svých názorech a postojích, které sepsal v knize Psycholog a jeho svědectví o Kristu (vydané v nakladatelství Portál v roce 2008). Klimeš pro „běžného věřícího“ přichází s novým, téměř až revolučním pohledem na Ježíše. Na základě svých psychologických zkušeností a znalostí mimo jiné tvrdí, že na Kristu lze vystopovat povahové znaky adoptovaného dítěte a že i on musel ve svém životě procházet procesem učení a hledání Boha a své životní cesty, jako každý jiný člověk.
Dále zdůraznil, že vše, co o Ježíši víme, víme ze svědectví lidí a že Ježíš chtěl lidem předat ne výroky a myšlenky, ale žitou zkušenost. Zmínil se též o dvou krocích, které probíhají při konverzi, nejprve přichází okouzlení a poté povolání. Ve své přednášce vysvětloval i rozdíl mezi znamením a zázrakem: za znamení se považuje zážitek, ze kterého vyplývá nějaký závěr pro náš život, nemusí při něm nutně dojít k porušení přírodních zákonů, kdežto při zázraku k jejich porušení dochází. Ale i sám Ježíš se přesvědčil, že samotný zázrak vždy k obrácení lidí k Bohu nestačí.
Na závěr přednášky se Klimeš zaobíral aktuálním tématem, jak řešit situaci katolické církve v naší zemi. Poukázal na dramaticky klesající počet věřících, který je způsobený především přirozeným úbytkem starších věřících, a na nedostačující počet kněží.
Odpoledne proběhla beseda Kde stojím, odkud a kam jdu? na Jihlavském gymnáziu. Beseda se konala v zasedací místnosti a byla určena pro studenty. Sál studenti celý zaplnili.
Postřehy z besedy
- Psychologie začíná být zajímavá, když přestává být intuitivní
- Vlastnosti iluzí:
- podávají nepravdivou informaci o světě
- jsou naprosto přirozené a intuitivní
- nejdou subjektivně vypnout
- korekce se musí dělat racionálně na základě znalosti či dovednosti
- empatie je na nic
- Změny v posledních desetiletích jsou tak rychlé, že se vymykají adaptačním mechanismům člověka
- Globální výchovná nejistota (rodiče u svých dětí řeší to, co sami v té době neřešili: mobil, počítač)
- Nové prostředí = změny v morálce
- morálka = heuristické návody, jak nejlépe přežít v daném prostředí
- morálka potřebuje min. 50-100 let na stabilizaci
=> nevíme si rady s televizí, internetem… (www.internethelpline.cz)
- co je nevhodné v realitě, je nevhodné i v televizi a na internetu
- Výchova je řízená frustrace
- I výchova sebe sama je řízená frustrace
- Morálka nemusí být logická, ale funkční
- Dnes se život často dělí na 2 poloviny:
- V první polovině života hrůza z možného otěhotnění
- V druhé polovině života hrůza z možné neplodnosti
- Židé znali Boha, ale neznali mikroby. My známe mikroby, ale s Bohem už je to složitější